discover the beauty of islam :)


sedar tak sedar lah en , ramadan dah datang dekat ngan kite . eh .. nak lari manee ??? agy 6 hari je agy wehh .. haaa .. takot ke ? ni mesti kes tak ganti pose agy nih .. ish3 .. cepattt !!!! minggu ni abeskan sume pose ganti tuh .. alahai kome ni .. time2 nazak camni baruu nak ganti pose .. hailaa .. :)


hermm ,, antum antum (anda anda) sume tahu enggak kelebihan pose ? hehe .. mestilah en ,, mase kat sekolah rendah dulu ustazah2 selalu cite sal kelebihan ramadhan en en .. tapi ingat agy ke tak ? haha .. meh sini ustazah ain lak yang story kat hampa suma tentang kelebihan ramadhan :)


1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-
penerangan hadis :-
1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.
2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
hermm .. taknak letak banyak2 sebab takot tak tertembak jauh kedasar hati antum antum semua . biaselah .. syaitan kan selalu kaburkan pandangan manusia bile tengok benda yang baik , gelapkan hati manusia bile nak terima peringatan dan keraskan kepala manusia untuk menjadi yang lebih baik . so biarlah ustazah ain tulis sedikit agar yang sedikit tu tertembak jauh ke dalam hati antum and terkesan dalam minda antum macam mana bom di hiroshima and nagasaki memberi kesan kepada penduduk jepun satu masa dulu . cewaaahhh .. dah macam penceramah motivasi dah ni .. hek3 .. takpe2 .. janji anda anda dan anda semua amik pengajaran :) 
bulan pose ni jangan lupe kumpul pahala banyak2 . lakukan amalan sunnah , perbanyakkan zikrullah , jangan lakukan perkara lagha , jage hablumminannas and hablumminallah , banyakkan sedekah and ,,,,, terawikh .. kang dah bukak pose sampai tak ingat dunia , malas pulak nak g terawikh . tak pun terkedek2 jalan cam penguin g masjid sebab perut dah penuh ngan makanan .. hehehe .. mesti comel en ? comel tak comel lah . pesanan ni sebenarnye ditujukan lebih untuk aku . saje nak ingat kan diri sendiri . hehe . 

renung - renungkan dan selamat beramal :D 






assalamualaikum , tak jawab dosa kalo jawab sayang  ~




ENJOY READING . KBAII . ASSALAMUALAIKUM

No comments:

Post a Comment