bila hati disapa Allah


bukan nak bajet alim bukan nak bajet ustazah jenab yang ajar subjek fekah tu and bukan nak bajet duaribuduabelas kat sini.. ni cek bedah nak habaq mai kat hampa, kita ni manusia kengkadang ada ja masalah en ? Allah ketepek bagi kita ribut lah taufan lah petir lah.. sampai kita tertanya-tanya.. " Allah,, dah tak sayang aku ka ?? bila mau bagi pelangi pulak kat cek ? " .. menangis-nangis tahan perit nya ujian Allah.. 

tapi .........
berbaik sangka lah kat Allah.. Allah ada cakap yang Dia takkan bebankan hamba-Nya kalau beban tu hamba dia tak larat nak pikul.. bukan aku cakap.. Allah yang cakap.. tak caya pi bukak surah Al-baqarah ayat 286.. 

tapiiii.........(tapi lagi)
"kenapa Allah asyik-asyik bagi aku ujian.. asyik-asyik bagi dugaan? orang lain tak kena cam aku pon"
memang pedih, perit, sakitnya kita sebagai manusia cinonet kat muka bumi ni nak sabar dengan dugaan yang gedebukk Allah bagi tapiiiiii.... cuba pandang dari sudut lain..

yelah.. kita ni kengkadang solat pon tak penuh.. kalau penuh pun tak on time.. dengar azan watlek watpeace layan cite superman kat astro ceria dulu.. yang kakak2 tenganga tengok Jong Kook dalam cite RunningMan.. langsung tak sensitip dengan solat.. zikir ?? sedekah ?? alahaiii.. kita kentut lagi banyak daripada zikir and sedekah kan ?? 

tapi bila ujian Allah melanda... banjir alam semesta dengan tangisan,, mengucap panjang,, tepercik-percik air liur istighfar sebab tahan peritnya apa yang dialami.. kalau kita tak dilanda ujian ada kita ALERT dengan tu semua ??? jarang sekali ^_^

haaaa.. itu lah hikmahnya kita di try test oleh Allah.. jangan lah su'uzon (buruk sangka) dengan Allah sebab diberi ujian gedebukkk atas kepala.. Allah bagi tu semua sebab dia rindu nak dengar hamba Dia merintih,, merayu,, mintak tolong pada Dia.. kalau asyek happy je.. kita mesti lupa pada Sang Pencipta kan ? dengan cara ni hubungan kita akan kembali kamcing dengan Allah and percayalah dengan mengingati Allah,, hati akan menjadi tenang ^_^ tu pulak Allah cakap time dalam surah Ar raad ayat 28.. 

sooooooo ~ 
secara tuntas ringkas pendek tepat dan padatnya,, bila kita dilanda ujian/dugaan tu maknanya Allah dah hello hello hati korang lah tu.. nak bagi korang ingat siapa yang memberi ketenangan hati.. siapa yang mencipta kebahagiaan hidup.. bila dah di hello hello tu,, bawak bawak lah hati yang dah terleka tu pegi sental dengan klorox istighfar,, topup amal ibadah,, exercise dengan solat-solat sunat and dating lah dengan Allah pada satu per tiga malam.. semoga hati kita sentiasa berada dalam keadaan sihat rohani dan kuat imannya.. aminn.. ^_^

# pesanan khas ditembak pada diri aku sendiri dan insyaAllah tertembak sekali pada hati hati yang membaca

ENJOY READING . KBAII . ASSALAMUALAIKUM

3 comments:

ieyna nasir said...

baca entri ain smpai ternganga mulut,,syiok abess

Anonymous said...

Bukan lagi setakat t'tembak kaQ .. t'bazooka teros ! haha :P

Unknown said...

kak ain , boleh x klau saya share informasi ni? bila saya bace rase mcm menarik dan tertarik . so saya ingat nak share dekat blog saya juga :)

#saya akn letak credits to : cik penguin :)

Post a Comment